WOW – Esomar congres (3)

Esomar_RenM_2016De afgelopen 2 weken konden jullie al lezen over de bevindingen van onze algemeen directeur Max Cramwinckel op het Esomar congres in New Orléans. In zijn blog over impactful onderzoek vertelde hij over de uitdagingen voor onderzoek van pure dataleverancier naar strategische partner die voor competitief voordeel zorgt. En vorige week schreef hij over data integration, oftewel het samenbrengen van verschillende databronnen. Het derde en laatste verslag draagt als titel Agile, over de noodzaak van wendbaarheid en de gevolgen hiervan voor marktonderzoek.

3. AGILE
In veel organisaties is er de noodzaak om Agile te zijn, om wendbaar en continue in verandering te blijven om zo snel en effectief mogelijk op wijzigende marktomstandigheden in te spelen. Ook voor onderzoek heeft dat consequenties.

Onze oosterburen Till Winkler en Sebastian Schmidt lieten zien hoe zij hun UX (User eXperience) onderzoeksafdeling hebben aangepast aan agile werkwijzen waarbij  product ontwikkelprocessen niet meer vele maanden tijd kosten maar binnen een of enkele weken in kortdurende sprints een nieuw product wordt gecreëerd, met inbreng van snel klantinzicht via kortlopend onderzoek. Belangrijk: onderzoekexpertise vooraf direct aanschakelen. In een week wordt een prototype ontwikkeld, op vrijdag getest bij consumenten en op maandag besproken met klant om nog die week het prototype aan te passen en weer te testen zodat binnen een paar weken het product gereed is voor de volgende stap.

Onderzoek dus anders organiseren, korte doorlooptijden, betekent ook tussenbewerkingsstappen in bijvoorbeeld SPSS en Excel verregaand automatiseren. Vaak combinaties van kwantitatieve webbased data en kwalitatieve informatie. Opnieuw maatwerk, maar dan vooral ook procesmatig. Daar laat RenM|Matrix met onze decennialange ‘experience’ en continue zoektocht naar versnelling zich graag op uitdagen!