Continu onderzoek folderverspreiding

Onderzoek folderverspreidingOnderzoeksbureau Nielsen registreert op continue basis de zogeheten Bruto Mediabestedingen, oftewel het bedrag dat het Nederlandse bedrijfsleven heeft uitgegeven aan reclame. In 2013 was dit in totaal 6,13 miljard euro. Met een aandeel van ruim 50% blijft televisie het meest gebruikte kanaal, op grote afstand gevolgd door dagbladen, radio, folders, ‘out-of-home’, publieks- en vaktijdschriften, sponsored magazines en bioscoop.

Wat betreft de bestedingen via folders heeft Nielsen een aantal jaar geleden i.s.m. RenM|Matrix de ReclameMonitor opgezet. Deze registreert wat er binnen Nederlandse huishoudens aan reclame- en foldermateriaal op de deurmat valt. Inmiddels zijn er zo’n 700 huishoudens die ons op de hoogte houden van wie zij reclame- en foldermateriaal ontvangen.

Ter illustratie een aantal kerncijfers uit de ReclameMonitor van 2013. Het afgelopen jaar verstuurden bijna 600 adverteerders in totaal meer dan 6.200 folders. Hieronder valt al het ongeadresseerde reclamemateriaal. Het kan ook voorkomen dat er aan huishoudens geadresseerde reclame op de deurmat valt. In dat geval spreken we van geadresseerde reclamepost, ook wel direct mail genoemd. Het afgelopen jaar verstuurden bijna 900 bedrijven in totaal meer dan 5.400 verschillende direct mail-stukken. Media Markt is de meest actieve verspreider van reclamefolders geweest, gevolgd door C1000 en Coop Supermarkt. In het geval van direct mail voeren KPN, Klingel en Nationale Postcode Loterij de lijst aan.

Naast nuttige informatie over reclamebestedingen levert de ReclameMonitor ook nog iets extra’s op: elke keer als een panellid reclamefolders registreert of direct mail instuurt, wordt er een euro gespaard voor een zelf gekozen Goed Doel.

Los van het hierboven beschreven continu onderzoek naar folderverspreiding, kan RenM|Matrix ook worden ingeschakeld voor het meten van de bezorgkwaliteit van een specifieke uiting. Dat kan een reclamefolder zijn, maar ook een bepaalde uitgave van een magazine of huis-aan-huiskrant. Meer over onze methode voor verspreidcontrole vindt u op onze pagina bezorgonderzoek.